stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

 

Multimont na Samurai

Kdo jezdí v terénu a zkouší pořád víc a víc, nutně se dostane do situace, kdy už to prostě dál
nejede a mnohdy už ani zpátky. V tomto okamžiku je vhodné aby byl na blízku někdo kdo
pomůže a nešťastníka vytáhne, no a když není nikdo kdo by pomohl nezbyde nic než vlastní
zdroje. Když pominu lopatu a vlastní ruce ( i když i tahle cesta je někdy ta pravá) je vhodné
mít naviják. Dlouho jsem po navijáku pošilhával, ale řešil jsem otázku kam se mám vlastně
tahat – dopředu, nebo dozadu ??? Pořád mě to vycházelo, že je to tak 1:1 a navíc ……
nechtěl jsem navijákem nezapsaným v otp „dráždit“ policii, no a nakonec argument
nejdůležitější – většinou terénů (hlavně blátivých) projíždím bez potřeby použít naviják,
což znamená, že bych při většině ježdění „máchal“ naviják v blatě a když bych ho opravdu
potřeboval, byla by to jen rezavá blátivá koule. Tyhle všechny argumenty jasně rozhodly
pro lehký multimont. Pravdou je, že už při výrobě pevnostních nárazníků jsem s multimontem
počítal, takže jsem připravil tažná oka M 12 ve stejné rozteči na předním i zadním nárazníku.
Potom byl požadavek jediný – najít naviják který v pohodě unesu jednou rukou aniž bych
předtím musel posilovat a přitom takovou tažnou silou aby mě – třeba přes kladku – dostal
z pasti na svobodu. Při výběru vyhrál jednoznačně svou váhou, tažnou silou a hlavně cenou
ATV Winch 4 000 lbs. Je sice určený pro čtyřkolky, ale Samurai se svou váhou cca 1 000kg
od čtyřkolek není váhově zase tak daleko a když vezmu v úvahu tažnou sílu cca 1 800 kg,
případně s použitím kladky 3 600 kg, myslím, že na vyproštění bude fungovat.
Samozřejmě není možné považovat tento naviják za pracovní zařízení a stahovat s ním v lese
dřevo. Tohle je, myslím, na první pohled zřejmé stejně jako, že není možné zachraňovat
zapadlého Patrola. Je to naviják dimenzovaný tak maximálně na Samuraje, nic víc se o něj
čekat nedá.
Pro zjednodušení montáže multimontu jsem spinací relé nainstaloval do motorového prostoru
a vyvedl kabely přes levý blatník svářecími bajonetovými konektory. Ovládání určené na
řídítka čtyřkolky jsem instaloval na palubní desku a konektor pro připojení kabelového
ovládání jsem nechal – jako alternativní – v motorovém prostoru.
Celá montáž tohoto multimontu trvá cca 3-4 minuty, přičemž nemusím otvírat kapotu ani
zapínat odpojovač, tím, že jsou kabely zapojeny přes bajonety není odpojovač potřeba.
Tenhle multimont jsem vyzkoušel když zapadl kamarád se Samurajem v blátivé díře, takže
jsem ho tahal z blata cca 50 cm a proti břehu. Nepoužili jsme kladku, takže ještě byla rezerva,
a naviják to zvládl na výbornou.
A to nejdůležitější jsem zapoměl napsat – cena navijáku byla 3 600,-kč.
Myslete si o tom co chcete …. ale pro mě dobrý.

Joža

         
           
                       
                   
                       

NAVRCHOLU.cz