stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

 

Zvednutí samurai o 50-80mm.

touto činností se zabývám již několik let a rukama mi prošlo několik desítek aut a o mnoho víc samostatných pér, kdy si demontáž a montáž majitelé prováděli sami. Listy pérování hamruji ručně za studena. Většina úprav nezbytných pro dobrou funkci vozidla je vratná. Jen na pár místech se na rámu sváří. Tato úprava není konstrukční změnou podvozku, takže auto bez problémů projde STK.

   

Několik ukázek aut zvednutých hamrováním. Klikněte zde

 

 

 

     

rozdíl je patrný na první pohled

5cm +
 

Pokud se pro tuhle úpravu rozhodnete je dobré vědět že....

1/ každý centimetr auta nahoru mění těžiště a tím i charakteristiku vozu.

2/ přední listy jsou standardně rovné, což většina lidí považuje za unavené. (předek vozu je nižší než zadek)

3 /po prohnutí listových per směrem dolů se sníží jejich schopnost udržet nápravu proti bočnímu pohybu a může tím dojít k rozkmitávání řízení. Tento jev se však někdy projevuje i na standardním podvozku a většinou jej zapříčiňuje vůle v ložiskách přední nápravy nebo v silentblocích listů. Proto doporučuji použít na nahamrované auto protektory z hrubým vzorkem, u kterých se tento jev neprojevuje.

4/ životnost listových pér se nedá dle jejich stavu poznat neboť list nikdy nepraskne v místě výděru ale téměř vždy u nápravy. Takže není nikdy jisté že list vydrží tisíce kilometrů.

5/ne vždy prohnutí listů vydrží , někdy listy ztratí sílu a je třeba po jednom listu časem přidat .

6/ nezvětšíte světlou výšku vozidla, nápravy zůstanou vůči zemi ve stejné vzdálenosti.

Výhody :

1/ zvětší se výška vozidla, čímž se zlepší nájezdové a přechodové úhly.

2/ pracovní délka listů se zvětší a oživí, čímž se kolo při křížení vyvěsí na doraz tlumičů.

3/ při použití velkých kol nebo podložek pro rozšíření vozu nebude kolo dřít o lem blatníku.

4/ je omyl že nahamrováním se listová pera poškodí a zkrátí se jejich životnost.

5/ hamrováním se auto jen nezvedne, zrevidují se listy, vše je zbaveno koroze. Svazky jsou promazány . Případně se vymění silentbloky listových per.

 

Foto z úprav, které provádím při zvyšování podvozku.
     
  Porovnání svazků před a po hamrování   Tyto vyděry jsou od silonů na konci listů. vliv na tyto výděry má stav tlumičů.  
    V těchto výděrech listy téměř nikdy neprasknou  
  promazání listů a sestavení svazků.      
     
  svazky připraveny k montáži (zadek)   svazky připraveny k montáži (předek)  
         
     
  Pokud chcete tento šroub dostat ze silentbloku je třeba uříznout jen hlavu šroubu, rozehnout uchycení, matku odšroubovat a vyvlíknout šroub ven. V takovém případě se nechá šroub vytlouci.   pero se prohnutím zkrátí proto je dobré zadní nápravu o kousek posunout dozadu.  
     
  Vůle v předních silentblocích způsobuje rozkmit řízení   Při hamrování není na škodu tyto díly vyměnit za nové .  
     
  U třmenů listových pér je dobré obnovit závit   Lze proříznout i matky, ale dají se koupit nové. 12mmx1,25mm, SJ410 10mmx1,25mm  
       
  nejen hřídele houpaček bývají vydřené ale i postranní plechy      
     
  lze vyrobit houpačky k nerozeznání od originálů   Hřídel má průměr 13mm což v současnosti řeším nerezem.  
     
   

 

V kombinaci s hamrovanými péry výborně fungují houpačky SJ tuning. Díky delšímu rozpětí hřídelí vyrovnají zkrácení pera.

 
         
     
  prodloužení předního tlumiče prošlo vývojem bohužel ne každý mě informuje o něčem, co se neosvědčilo   podkova ohnutá z 10mm pásoviny byla bytelná ale náročná na výrobu. Navíc mi došly rameníky a nebyl materiál.  
       
 

 

Na tomhle autě byly tlumiče ze Škody 120 Vysunuty na doraz byly i před hamrováním takže auto téměř nepérovalo. použití kousku jeklu se neosvědčilo v pevnosti.

     
     
  Jako nejinteligentnější řešení se jeví na soustruhu vytočený šroub s vnitřním závitem pro našroubování tlumiče.  

 

Pokud je šroubení tlumiče tak zkorodováno že se ukroutí a majitel nechce nebo nemůže investovat do nových použiji svářečku.

 
     
  zadní tlumiče se nastavují obtížněji proto nasazuji na původní čepy takovouto konstrukci, jež posune tlumiče dolů.      
     
  Dorazy pérováni je třeba posunout niž, o stejnou hodnotu, o niž jsme nastavili tlumič.   pokud zadní doraz neupadl, stačí nastavit dosedací plochu na rámu. V opačném případě se dají na místo dosedací plochy namontovat silentbloky ze Š120 a ty fungují jako doraz.  
     
  přední doraz po nastavení  

i přední doraz lze nahradit silentblokem Š120

 
     
  u úzkých modelů, které nemají vzadu opěrku proti přetočení pera je dobré ji dodělat.      
     
  pokud majitel nehodlá stabilizátor demontovat je třeba jej také nastavit      
    jak dostat péro na auto najdete zde