stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

 

 

Nejprve několik infotmací

Pokud z předního kola teče olej tak vám výměna těsnícího kroužku nepomůže! Olejová náplň je poze po nejuzčí misto na nápravě a takzvaná koule v niž se skrývá kloub (lobro) je pouze vazelínová náplň proto je třeba vždy vyměnit gufero poloosi.

Na následujících obrázcích je náprava která jen dvakrát jezdila v blátě a vodě. Proto doporučuji u aut jež jezdí v bahnitém terénu jednou do roka nápravu rozebrat, vymýt a namazat klouby a poškozené části vyměnit. Přece jen cena opravné sady na nápravu je zlomkem proti ceně za nový kloub.

   
 

 

 

Výměna ložisek rejdových čepů a gufera poloos

 

Olej prosakující z nápravy, nebo vůle na svislém čepu předního kola; ať je to to či ono, nezbývá, než nápravu v místě kloubu rozebrat. Při prvním pohledu se člověk, i ten, který něco málo o technice ví, zarazí a uvažuje, jak na to a zdali to zvládne. Samotné rozebrání však není tak obtížné, jak na první pohled vypadá. Jde-li o samurai s bubnovou brzdou (roky výroby 1982 - 1984) nebo s brzdou kotoučovou ( 1984 a mladší) je postup stejný. Menší rozdíl je u auta vybaveného volnoběžnými náboji.Nejprve je nutné zvednout část auta a demontovat kolo. Pak vypouštěcím šroubem na diferenciálu vypustit úplně, nebo alespoň částečně, převodový olej v předním diferenciálu

Poté demontujte několik šroubů na prachovce, která se nachází z vnitřní strany, a celou ji sejměte dolů

 

 

Její ocelová obroučka se skládá ze dvou kusů, pod ní je pryžová stírací guma a pod ní filcové stírací těsnění. Toto těsnění je třeba zkontrolovat. Pokud by bylo příliš vydřené je vhodné je vyměnit. Protože v případě že je porušené se dostává prach a voda na kloub poloosy a tím se zkracuje jeho životnost. gumový stírací kroužek i filcové těsnění lze zapkoupit. zde

Po demontáži obrouček s prachovkami demontujte brzdový třmen kotoučové brzdy (do roku 1984 buben). Brzdový třmen je uchycen dvěma šrouby. Je třeba zatlačit pístek, abychom jej stáhli i s destičkami z kotouče. Demontáž kotouče by neměla činit potíže, ovšem pokud nebude přirezlý na náboji. V takovém případě je účinné poklepávat jej kladivem (lépe paličkou), ale ne na brzdnou plochu. V nejhorším případě kotouč ponecháme na náboji, práce bude ovšem obtížnější.

U vozu s volnoběžným nábojem musíme demontovat víko volnoběžného náboje a nastavit je do polohy „zamčeno“, víčko pak jde dolů

Po demontáži šesti šroubů – jimiž je volnoběžka připevněna – ji sejmeme dolů. Pokud na autě volnoběžný náboj není, je demontáž příruby pohonu kola ještě jednodušší. Opatrně sejmeme krytku a pomocí kleští vyndáme „seger“ pojistku. Demontáž šesti šroubů je stejná jako u předchozí verze.

Pro snadnější manipulaci je dobré odpojit čep řízení. Pokud nemáte stahovák čepu nikdy jej nedostávejte ven tak, že ho budete vytloukat kladivem! A to ani tehdy, pokud tam ponecháte matici, zničili byste závit! V případě, že nemáte jiných prostředku než je kladivo, tlučte do oka, v němž je čep, a to z boku. Po několika úderech vyskočí čep sám.

Poslední částí je demontáž šroubů svislého čepu. Ten se skládá z dvojice ložisek, do jejichž středu jsou čepy nasunuty

Dvě čtveřice šroubů vymontujte ven a teprve potom pomocí šroubováku uvolněte čepy. Nevytahujte je úplně ven pokud nebudou oba uvolněny. Přidržte celý náboj a druhou rukou vytáhněte čepy. Pod těmito čepy jsou vymezovací podložky! Dejte dobrý pozor, kde se nacházely. Po vytažení čepů opatrně stáhněte celý náboj z poloosy a odložte ho stranou. Poloosu opatrně vytáhněte ven

Kloub vymyjte a znovu naplňte mazacím tukem k tomu určeným.

Ložiska čepů vyjměte jen z části, jejich vnější část musíte dostat ven pomocí kladiva. Pro naklepnutí nového ložiska používám klíč (oříšek) gola sady nebo vnější část ložiska starého. Dbejte na to, aby ložisko bylo dotlačeno dostatečně!

Těsnění gufero ) pomocí šroubováku vyjměte ven a natlačte místo něho nové. Tuto výměnu doporučuji i v případě, že původní gufero neprosakovalo. Na dalším obrázku

je kompletní rozebraná sestava.

Je rovněž vhodné zkontrolovat a namazat „kolová“ ložiska. Zajištěna jsou maticí a jejich vůli lze vymezit dotažením, ale dotahujte jen zlehka! Pokud byste je stáhli hodně, ložisko se v krátké době zničí.

Poté velice opatrně nasuňte poloosu tak, abyste gufero nepoškodili. Na poloosu navlékněte náboj, nasuňte čepy a dotáhněte je šrouby. Po dotažení šroubů čepů nesmí zůstat vůle a při pohybu do rejdu musí jít pohybovat lehce. Pokud má rejdový čep vůli je třeba odebrat podložku pod jedním z dvojice čepů. A naopak, pokud jde těžko je třeba podložku přidat. To je ovšem nepravděpodobné, obvykle podložky zůstávají beze změn.

Zpětná montáž je obdobná jako demontáž, pouze navléknutí „seger“ pojistky na poloosu je obtížnější. Je třeba do poloosy namontovat šroub, tím si ji podržet aby nezajela, a pojistku nasadit

. Když je vše opět pohromadě...
nezapomeňte (!) dolít olej nalévacím otvorem
 

Tato zátka je nalévací a zároveň kontrolní. Olej by měl dosahovat spodní hrany nalévacího otvoru. Auto nesmí při kontrole oleje stát nakloněné! Z toho plyne, že kontrola oleje není přesná ani tehdy, když je jedna strana auta zdvihnutá heverem.

Po úplném dokončení práce – až půjdete auto vyzkoušet – dejte pozor na brzdu. Při prvním šlápnutí pedál prošlápnete nezvykle nízko, a to z toho důvodu, že zamáčknutý pístek bude vytlačován zpět.